Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się grać w grę na telefonie jednocześnie oglądając telewizję lub YouTube? Sprawdzałeś media społecznościowe podczas zajęć online? Może wysłałeś SMS-a do znajomego podczas grania na konsoli? Jeśli tak, nie jesteś sam. Ekrany to główna część naszego życia. Obecnie wiele osób korzysta z wielu z nich jednocześnie. Ale taka wielozadaniowość może osłabić naszą uwagę i pamięć – nawet jeśli nie wykonujemy już wielu zadań jednocześnie. Tak wskazują najnowsze badania. Chociaż zostały one przeprowadzone na dorosłych, prawdopodobnie odnoszą się również do nastolatków.
W dzisiejszych czasach dzieci korzystają z urządzeń i technologii bardziej niż kiedykolwiek. Jak pokazują badania przeciętny nastolatek w wieku od 8 do 18 lat) spędza patrząc w ekran 7 godzin i 38 minut każdego dnia. Jednak wiele dzieci używa wielu urządzeń jednocześnie przez ponad trzy z tych godzin. To sprawia, że ich całkowity czas oglądania wynosi aż 10 godzin i 45 minut dziennie!
Naukowcy podejrzewali, że jednoczesne korzystanie z wielu urządzeń może prowadzić do problemów z uwagą i pamięcią. Jednak nikt nie był pewien czy te dwa czynniki są ze sobą w jakiś sposób powiązane. Kevin Madore i Anthony Wagner postanowili to przetestować. Obaj są psychologami na Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii.
80 młodych dorosłych w wieku od 18 do 26 lat zostało poddanych badaniom poprzez odpowiadanie na pytania dotyczące ich codziennej uwagi, rozmyślaniu i wielozadaniowości w mediach. Wykonali także zadanie pamięciowe. Pierwszy krok tego zadania wymagał od nich klasyfikacji obrazów. Poproszono ich, aby ocenili niektóre jako przyjemne lub nieprzyjemne. Po 10-minutowej przerwie dostali kolejny zestaw zdjęć. Uczestnicy musieli sobie przypomnieć, czy każdy obraz był w pierwszym zestawie. Musieli także przypomnieć sobie, czy za pierwszym razem ocenili obraz jako przyjemny, czy nieprzyjemny . Naukowcy obserwowali również aktywność mózgu rekrutów, zwracając uwagę na to, co każdemu z nich zostało pokazane. W tym celu naukowcy wykorzystali EEG. To jest skrót od elektroencefalografii. Badanie to gromadzi dane przez sieć czujników umieszczonych na skórze głowy.
Naukowcy szczególną uwagę poświęcili aktywności płatów czołowych i ciemieniowych. Obszary te są zaangażowane w uwagę i pamięć. Zespół szukał konkretnych fal mózgowych w tych obszarach. Niektóre, zwane falami alfa, zmniejszają się, gdy zwracamy na coś szczególną uwagę. Potem rosną, gdy nasz umysł się rozprasza. Badacze użyli również urządzenia śledzącego ruchy gałek ocznych. Rejestrował on zmiany w rozszerzeniu źrenic. Przy dużej uwadze nasze źrenice rozszerzają się i kurczą w kółko. Ale nasze skupienie maleje, nasze źrenice się kurczą.
Ludzie, którzy zgłosili większą wielozadaniowości, częściej zapominali obrazy z pierwszego zestawu zdjęć. Nagrania EEG i rozszerzania źrenic pokazały, że tym osobom również trudniej było się skupić na wykonywania zadania. Jednak osoby, które wykonywały mniej zadań wielozadaniowych, nie wykazywały zmian w mózgu i oczach. Mieli również lepsze wyniki w zadaniu związanym z pamięcią. Naukowcy twierdzą, że należy zauważyć, że wielozadaniowość i luki w uwadze lub pamięci były tutaj skorelowane. Oznacza to, że wydają się być powiązane. Nie oznacza to jednak, że jedno spowodowało drugie. Nie powinniśmy mylić tych dwóch.