Wczesny wybuch zwiastuje nieuchronną śmierć gwiazdy. Naukowcy zauważyli pierwszy wczesny znak ostrzegawczy standardowego typu supernowej

Śmierć gwiazdy zwykle przychodzi bez ostrzeżenia. Ale wczesny znak zbliżającej się śmierci jednej gwiazdy wskazuje na to, co dzieje się przed niektórymi gwiezdnymi eksplozjami.

W ostatnim pośpiechu przed wybuchem gwiazda pojaśniała, co sugeruje, że wyrzuciła w kosmos niektóre ze swoich zewnętrznych warstw. Po raz pierwszy naukowcy zauważyli przedwybuchowy wybuch z przeciętnego typu wybuchającej gwiazdy lub supernowej, donoszą naukowcy w Astrophysical Journal z 1 stycznia.

Naukowcy już wcześniej widzieli zwiastuny niezwykłych typów supernowych. Ale „fajne w tej jest to, że jest znacznie bardziej normalną, waniliową… supernową, która pokazuje tę erupcję przed wybuchem”, mówi astronom Mansi Kasliwal z Caltech, która nie była zaangażowana w badania.

16 września 2020 roku naukowcy odkryli eksplozję gwiazdy około 10 razy masywniejszej od Słońca, znajdującej się około 120 milionów lat świetlnych od nas. Na szczęście teleskopy, które regularnie badają połać nieba, w ramach przedsięwzięcia zwanego Eksperymentem Młodej Supernowej, obserwowały gwiazdę na długo przed jej detonacją. Naukowcy odkryli, że około 130 dni przed wybuchem gwiazda pojaśniała, co jest początkiem erupcji przed wybuchem.

Ostateczna eksplozja była powszechnym typem gwiezdnej detonacji zwanej supernową typu 2, która ma miejsce, gdy rdzeń starzejącej się gwiazdy zapada się. Prekursorów takich eksplozji prawdopodobnie nie widziano wcześniej, ponieważ wczesne erupcje są słabe. W przypadku tej supernowej naukowcy przeprowadzili obserwacje gwiazdy wystarczająco czułe, aby wykryć stosunkowo słabą erupcję.

Poprzednie obserwacje powybuchowe takich supernowych wskazywały, że gwiazdy złuszczają się przed śmiercią. W 2021 roku astronomowie donieśli o oznakach fali uderzeniowej supernowej wbijającej się w materię, którą wyrzuciła gwiazda. Podobny znak odrzucanego materiału gwiezdnego stwierdzono również w nowym badaniu.

Naukowcy nie są pewni, co powoduje tak wczesne wybuchy. Mogą być wynikiem wydarzeń zachodzących głęboko w gwieździe, na przykład, gdy gwiazda spala różne rodzaje paliwa, gdy zbliża się do śmierci. Jeśli zostanie znalezionych więcej takich zdarzeń, naukowcy mogą w końcu być w stanie przewidzieć, które gwiazdy wybuchną i kiedy.

Wybuchy prekursorów są znakiem, że gwiazdy doświadczają wewnętrznego zamętu przed wybuchem, mówi współautorka badań Raffaella Margutti, astrofizyk z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. „Głównym przesłaniem, jakie otrzymujemy ze wszechświata, jest to, że te gwiazdy naprawdę wiedzą, że nadchodzi koniec”.