Astronomowie odkrywają gigantyczną kometę w zewnętrznym Układzie Słonecznym

Kometa Bernardinelli-Bernstein, która ma średnicę od 100 do 200 km , zbliży się najbliżej Słońca w 2031 r., wynika z analizy danych z badania Dark Energy Survey. Może to być największy członek Obłoku Oorta, jaki kiedykolwiek wykryto.

Kometa Bernardinelli-Bernstein nosi imię dwóch astronomów z University of Pennsylvania, Pedro Bernardinelli i profesora Gary’ego Bernsteina, którzy zauważyli ją na archiwalnych zdjęciach z Dark Energy Survey.

Szacuje się, że kometa, znana również jako C/2014 UN271, ma średnicę 100-200 km, czyli około 10 razy większą od średnicy większości komet Układu Słonecznego.

Jej obecna podróż do wewnątrz rozpoczęła się w odległości ponad 40 000 AU (jednostek astronomicznych) od Słońca. Dla porównania, Pluton znajduje się średnio 39 AU od Słońca.

Oznacza to, że kometa powstała w Obłoku Oorta, wyrzuconym we wczesnej historii Układu Słonecznego.

Kometa Bernardinelli-Bernstein jest obecnie znacznie bliżej Słońca. Po raz pierwszy została zauważona przez Dark Energy Survey w 2014 r. z odległości 29 j.a., a w czerwcu 2021 r. znajdowała się w odległości 20 j.a. od Słońca, a obecnie świeci z jasnością 20 magnitudo.

Orbita komety jest prostopadła do płaszczyzny Układu Słonecznego, a jej najbliższy punkt względem Słońca (znany jako peryhelium) osiągnie w 2031 roku, kiedy znajdzie się w odległości około 11 j.a.

Pomimo rozmiarów komety, obecnie przewiduje się, że obserwatorzy nieba będą potrzebowali dużego teleskopu amatorskiego, aby ją zobaczyć, nawet przy jej najjaśniejszym świetle.

Mamy przywilej odkrycia być może największej komety, jaką kiedykolwiek widziano – lub przynajmniej większej niż jakakolwiek dobrze zbadana – i złapaliśmy ją wystarczająco wcześnie, aby ludzie mogli obserwować, jak ewoluuje, gdy się zbliża i rozgrzewa” – powiedział profesor Bernstein.

Odkrycie komety Bernardinelli-Bernstein zostało ogłoszone w elektronicznym biuletynie Minor Planet Electronic Circular.