Czy regularne granie w gry zwiększa moc mózgu?

To atrakcyjny pomysł: grając w rozwiązywanie problemów, dopasowywanie i inne gry online przez kilka minut dziennie, ludzie mogą poprawić takie zdolności umysłowe, jak rozumowanie, umiejętności werbalne i pamięć. Ale to, czy te gry spełnią te obietnice, jest przedmiotem debaty.

„Na każde badanie, w którym znajdują się dowody, istnieje taka sama liczba artykułów, które im przeczą” – mówi Bobby Stojanoski, neurobiolog poznawczy z Western University w Ontario.

Teraz, być może w największym teście tych programów na świecie , Stojanoski i jego współpracownicy sprawdzili ponad 1000 osób, które regularnie używają aplikacji trenujących mózg oraz około 7500 osób, które nie wykonują takich czynności. Nie było dużej różnicy między tym, jak obie grupy wykonały serię testów swoich zdolności myślenia, co sugeruje, że trening mózgu nie jest zgodny z nazwą, donoszą naukowcy.

„Poddali trening mózgu próbie” – mówi Elizabeth Stine-Morrow, naukowiec zajmujący się starzeniem poznawczym na Uniwersytecie Illinois w Urbana-Champaign. Podczas gdy badanie nie pokazuje, dlaczego trenerzy mózgu nie widzą korzyści, pokazuje, że nie ma związku „między ilością czasu spędzonego z programami treningu mózgu a poznaniem”, mówi Stine-Morrow.

Naukowcy zrekrutowali 8563 wolontariuszy na całym świecie za pośrednictwem Cambridge Brain Sciences, firmy z siedzibą w Toronto, która zapewnia oceny w celu pomiaru zdrowego funkcjonowania mózgu. (Chociaż kilku badaczy jest powiązanych z firmą, nie otrzymała ona finansowania na badanie). Uczestnicy wypełnili kwestionariusz online na temat swoich nawyków szkoleniowych, opinii na temat korzyści szkoleniowych oraz programu, z którego korzystali. Około 1009 uczestników zgłosiło, że używa programów do treningu mózgu średnio przez około osiem miesięcy, chociaż czas trwania wahał się od dwóch tygodni do ponad pięciu lat.

Następnie ochotnicy wykonali 12 testów poznawczych oceniających pamięć, rozumowanie i umiejętności werbalne. Mieli do czynienia z ćwiczeniami pamięciowymi przypominającymi Simona, takimi zadaniami z rozumowania przestrzennego, jak mentalne obracanie obiektów, układanki ze znajdowaniem wzorców i wyzwania strategiczne.

Kiedy badacze przyjrzeli się wynikom, zauważyli, że osoby trenujące mózg nie miały przewagi umysłowej nad pozostałą grupą w zakresie pamięci, umiejętności werbalnych i rozumowania. Nawet wśród najbardziej zaangażowanych osób, które korzystały z programów treningowych przez co najmniej 18 miesięcy, trening mózgu nie zwiększył zdolności myślenia ponad poziom osób, które nie korzystały z tych programów.

Nie jest to spowodowane tym, że osoby trenujące mózg miały gorsze funkcje na początku, a potem się poprawiły. Uczestnicy, którzy trenowali przez mniej niż miesiąc i przypuszczalnie nie odnieśliby jeszcze znaczących korzyści z programów, osiągali takie same wyniki jak osoby, które w ogóle nie trenowały.

„Bez względu na to, jak pocięliśmy dane, nie udało nam się znaleźć żadnych dowodów na to, że trening mózgu był związany ze zdolnościami poznawczymi” – mówi Stojanoski. Było to prawdą niezależnie od tego, czy zespół analizował uczestników pod względem wieku, używanego programu, wykształcenia czy statusu społeczno-ekonomicznego – wszyscy byli poznawczo podobni do grupy, która nie korzystała z programów.

Trening mózgu może być korzystny w określonych scenariuszach, mówi Stojanoski. Ale „częścią naszego celu było przyjrzenie się treningowi mózgu w realnym świecie”.

Ten prawdziwy świat może być najlepszym trenerem mózgu, mówi Stine-Morrow. Chociaż można poprawić zdolności umysłowe, Stine-Morrow opowiada się za ćwiczeniem tych umiejętności w różnych sytuacjach życiowych. „To znacznie lepsze wykorzystanie czyjegoś czasu niż siedzenie przy komputerze i wykonywanie drobnych zadań”.

Share